۱۰ خرداد ۱۳۸۹

پراکنده:
- یک مدتی رفته بودم نیویورک. یک شبش را گفتم بروم یه اجرای زنده جاز از نزدیک ببینیم. یک جاز مدرن. خواننده یک سیاه پوست تپل مپل بود که خجالت می‌کشید بیاید جلوی صحنه. همان عقب صحنه می‌ایستاد تکیه می‌داد به دیوار و از همان جا دور از میکروفنش برای خودش می‌خواند. آن هم چه خواندنی. اساسا باهاش حال کردم. بعد که کمی فکر کردم نتیجه گرفتم من از هر آدم گوشه‌گیر کاردرست که دلش نمی‌خواهد آن جلو بایستد خوشم می‌آید.

- این جریان اسراییل را که شنیده اید که؟ حتی دوست یهودی من هم شدیدا با کاری که اسراییل کرده است مخالف است. او برایم تعریف کرد که اقوامش و دوستانش هم در اعتراض به جنایتی که حکومت اسراییل انجام داده است در اسراییل تظاهرات کرده اند قصد تظاهرات دارند. آن وقت هنوز ایرانیانی وجود دارند که نه تنها اعتراضی به این قضیه نمی‌کنند آن را توجیه می‌کنند و می‌گویند این ها همه تروریست اند و هر که مرده حقش بود. چی بگویم واقعا. زبان قاصر است.

- نیویورک شهر زیبایی است. هر چه قدر هم بگویید که ساختمان های بلند سیمانی طعم و روح ندارند اما این یک شهر با همه ساختنمان های بلند سیمانی اش طعمی زیبا دارد.

- یک چیز دیگر در مورد یهودی‌ها و فلسطینی‌ها. هم یهودی‌ها و هم فلسطینی‌ها هم مثل همه آدم‌ها ی دنیا خوب و بد و کاردرست و ابله و تندرو و محافظه‌کار دارند. اگر شمای ایرانی می‌خواهی همه دنیا شما را به چشم تروریست نبیند و فرق شما با احمدی نژاد را متوجه شود، شما هم فرق یک یهودی یا فلسطینی را با حکومتش و یهودی‌ها و فلسطینی‌های دیگر بفهم و نگو که هم اینها تروریست‌اند یا بدند یا خوبند. این دوست یهودی من حتی از اینکه به او بگویی یهودی‌ها همه کار درست‌اند هم عصبانی می‌شود (واقعا آدم های بسیار کار درست یهودی زیادی وجود دارند. مثال: نوآم چامسکی. ریچارد فاینمن. هوارد زین. ادوارد ویتن. وودی آلن) زیرا می‌گوید این هم یک جور یکسان‌سازی و تعمیم دادن قوانین کلی به فردیت متفاوت انسان‌ها است.

- رفته بودم مهمانی شام در خانه یک زوج لهستانی که اینجا فوق دکترا می خوانند. زوج مربوطه نه تنها گیاه خوار از نوع شدید بودند بلکه عقیده داشتند که هر جه بیشتر باید به نوعی «خلوص» نزدیک شد و از هر چیز غیر طبیعی دوری کرد. یکی از چیزهای غیر طبیعی که این زوج از آن دوری می‌کردند و اصلا در خانه شان نداشتند تهویه مطبوع بود. آن هم در این تابستان تکزاس! (آب و هوای اینجا با کمی خفیف مثل بندرعباس است. گرم و شرجی در تابستان و معتدل در زمستان.) خلاصه‌اش که دو ساعت در خانه این زوج عرق ریختیم و شام با اعمال شاقه خوردیم و به همت (شاید هم کسخلی) این زوج صد آفرین گفتیم.

- یک زوج دیگری را می شناسم که شوهر سویسی است و زن بلغاری و یک دختر سه چهار ساله هم دارند که اینجا به دنیا آمده است. پدر با دخترش به آلمانی حرف می‌زند و مادر به بلغاری و بقیه با او انگلیسی. بچه هر سه زبان را می‌فهمد و با هر کس به زبان خودش حرف می‌زند. انگلیسی را که از من بهتر حرف می‌زد. ظاهرا یک اصل مهم وجود دارد که هر کس به هر زبانی با بچه حرف می‌زند باید روی همان ثابت قدم باشد و حداقل آن اوایل به زبان دیگری صحبت نکند. اگر این اصل را رعایت کنی بچه یاد می‌گیرد که فلان زبان را با پدرش مربوط کند و فلان زبان را با مادرش و فلان زبان را با بیرون از خانه و زبان‌ها را با هم قاطی نمی‌کند. دنیای عجیب و بزرگی است.

۹ نظر:

ناشناس گفت...

ما نمی گوییم همه اسرائیلی ها بد هستند. می گوییم اسرائیل باید از نقشه جهان محو شود. این دو به هیچ وجه لازم و ملزوم یکدیگر نیستند و این برای اسرائیلی های خوب هم بهتر است. البته به نظر من اسرائیل و احمدی نژاد باید هر دو به طور همزمان از نقشه جهان محو شوند.

فرنی گفت...

تو زبانشناسی داشتیم بچه تا 12 سالگی می تونه 8 تا زبان یاد بگیره مث بلبل حرف بزنه، یعنی بدون لهجه و اینا، تا 18 سالگی هم یه کارایی می شه کرد. نکته اش این بود که بالای 30 سال کلا نداشته ایم کسی که یه زبان دیگه یاد بگیره در تاریخ!! (زبان منظور دو تا جمله حفظ کردن و چهار تا کلمه یاد گرفتن با لهجه ی تخماتیک نیست)و تنها مثال نقض این قضیه سی سال اگه گفتی کیه؟جوزف کنراد که انگلیسی یاد می گیره و انگلیسی می نویسه اما به هر حال اونم تا آخر عمر لهجه ی خودشو داشته.

فرنی گفت...

من تخصصی ندارم تو زمینه ی مسائل فلسطین و اسرائیل، کارای هیچ کدوم رو هم توجیه نمی کنم. اما یکی برام توضیح بده دقیقا برای چی اسرائیل باید از روی نقشه محو شه؟ بقیه کشورا چه جوری زمین به دست آوردن( البته به جز کشورای همسایه ایران که با ماچ زمینا رو گرفتن)

untitled گفت...

من تازه کامنت برادرمون رو دیدم.

آقا شما احمدی رو محو کن اسراییل پیشکش. اسراییلی های خوب هم از این که بالاخره مسیر نهایی براشون مشخص شده یحتمل الان دارن از شادی بالانس می زنند.

به فرنی: چرا هشت. جرا مثلا هفت نه؟ یا نه؟ یعنی نست کردن به یکی نه تا زبون یاد دادن یاد نگرفته؟ بعد یاد نگرفته چه جوری بوده؟ با هم قاطی کرده زبون ها رو؟ کلا مغزش ترکیده؟ چی؟

ناشناس گفت...

عزیزم! اولاً من وقتی می خوام نظرم رو در مورد یه مسأله خاص ابراز کنم اصلاً به تخمم هم نیست که کی خوشحال میشه کی ناراحت. دوماً که خیالت راحت، اینطور که داره پیش میره اینا کم کم خودشون همدیگه رو محو می کنن، من چی کاره باشم؟

خطاب به فرنی: هیچ کشوری در تاریخ زمینش رو با بیرون کردن مردم خود اون سرزمین به دست نیاورده تا بعدش یه نژاد خاص رو بشونه جاش. حتی هیتلر هم همچین کاری نکرد. این چه جور سیاستیه؟ اینا وقتی دیدن حزب راستشون تضعیف شده، یه ملیون مهاجر از روسیه گرفتن تا تقویت شه! اسمشم گذاشتن دموکراسی!! تازه به همینی هم که دارن قانع نیستن، همینطور دارن شهرک می سازن، می خوان از نیل تا فرات رو بگیرن. این حرومزاده ها از حالا واسه 100 سال دیگه شون برنامه می ریزن. واقعاً باید رید به دنیایی که محور تمام سیاستهاش سرزمین موعود یهودیا باشه.

untitled گفت...

دوست ناشناس ریدنده به سیاست یهود
دلیل برای ریدن به دنیا زیاد است اما به نظر من بهتر است آدم خودش را نگه دارد. این قدر شدید و پر فشار رایتان خوب نیست.

ناشناس گفت...

واقعاً چه پاسخ کوبنده، پر محتوا و نغزی! من هم متقابلاً توصیه می کنم تو چندتا دیفنوکسیلات بالا بندازی برای گوارش اسهالیت مفیده. اگر هم ظرفیت و شعور گفتگو نداری مجبور نیستی کامنتگیرت را فعال کنی.

untitled گفت...

عزیز دل برادر. برای این که من با شما گفتگو کنم اول باید ادب و آرامش رو رعایت کنی. نکردی. من هم در حد بحث حسابت نکردم با عرض معذرت.

این نکته ساده ای یه. در دنیای واقعی هم کسی که داد و بیداد میکنه انتظار گفتگو نباید داشته باشه.

ناشناس گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.